Rechten en plichten
Alles wat u hierover moet weten
1. Rechten en plichten.
Als u in Oog op Zuid wordt behandeld vertrouwt u zich toe aan de zorg van het team van Oogartsen, Optometristen, TOA’s, Orthoptisten, OK-assistenten en Doktersassistenten.
Er ontstaat een (ongeschreven) behandelingsovereenkomst tussen enerzijds de patiënt (opdrachtgever) en anderzijds ons kliniek. Beide partijen komen enkele rechten en plichten toe op grond van deze overeenkomst.
U heeft bij behandeling in onze kliniek onder meer recht op informatie, privacy en klachtbehandeling.
2. Informatie en toestemming
U heeft recht op informatie over uw behandeling. Uw behandelaar is verplicht om u uitleg te geven over uw klacht, over de verschillende mogelijkheden van onderzoek en behandeling en over de voor- en nadelen hiervan. Deze informatie heeft u nodig om toestemming te kunnen geven voor een onderzoek, behandeling of ingreep. U mag een onderzoek, behandeling of ingreep ook weigeren. U heeft echter ook de plicht om uw behandelaar goed en volledig te informeren.
Laat u dus vooraf goed informeren:
- Voordat u in het onderzoek, behandeling of ingreep toestemt, is het belangrijk dat u weet wat er gaat gebeuren, welke risico’s eraan zijn verbonden en of er bijvoorbeeld nog een alternatieve behandeling mogelijk is.
- Naarmate een onderzoek of behandeling ingrijpender is, moet de arts u meer en specifieker informeren zodat u een goede afweging kunt maken om toestemming te geven (of te weigeren).
3. Privacyreglement
Als patiënt heeft u recht op bescherming van uw persoonlijke gegevens en levenssfeer. Oog op zuid bewaart uw gegevens in een digitaal medisch dossier. Dit dossier bevat medische gegevens over onderzoeken, behandelingen of ingrepen die u al heeft gehad. Om uw privacy te beschermen, is er de algemene verordening gegevensbescherming (AVG). In deze verordening staat onder meer waarvoor Oog op zuid uw gegevens mag gebruiken en hoe het uw gegevens moet bewaren. Ook mag u volgens deze wet uw dossier inkijken of om een afschrift ervan vragen. Deze informatie staat ook in onze Privacyreglement.
4. Klachtenafhandeling
Alle medewerkers van Oog op zuid doen hun uiterste best om hun werk zo goed mogelijk uit te voeren. We willen dat u als patiënt tevreden bent en blijft. Toch kan het gebeuren dat u ergens niet tevreden over bent en daar met uw behandelaar samen niet uitkomt. Dan is het goed om te weten dat u uw klacht kunt uiten via de klachtenprocedure. Wij hechten groot belang aan uw klacht of opmerking. Uw klacht helpt ons om onze zorg te verbeteren en onze klanttevredenheid hoog te houden.
Onze klachtenprocedure kunt u vinden op de website onder het kopje ‘Kwaliteit’.
Het belangrijkste op een rijtje
- Behandelingsovereenkomst tussen patiënt en kliniek.
- Recht op informatie, privacy en klachtbehandeling.
Wilt u graag meer weten?
Onze receptie staat u graag te woord via:
Telefoon
010 – 316 88 70
E-mail
welkom@oogopzuid.nl